Leuke kleurplaten om zelf te printen!
Anna Kasan
28 september 2023

De kracht van kleurpsychologie in marketing en branding

Kleuren zijn belangrijk binnen de wereld van marketing en branding. Met kleuren kun je emoties, gedachten en uiteindelijk het gedrag van mensen beïnvloeden. In deze blog gaan we kijken naar de kracht van kleurpsychologie en hoe merken deze kennis toepassen om hun doelgroep te bereiken en te beïnvloeden.

De psychologie van kleuren

Verschillende kleuren hebben verschillende betekenissen en beïnvloeden klanten op een bepaalde manier. Hieronder zijn een aantal kleuren benoemd met voorbeelden:

Rood

Rood is de kleur van passie, liefde en energie. Vaak roept het gevoelens van opwinding en het gevoel dat er iets moet gebeuren op. Bedrijven als Coca Cola en Netflix maken gebruik van rood om de aandacht van hun doelgroep te trekken en een gevoel van liefde te creëren. Als jij bijvoorbeeld de rode kleur op een cola flesje ziet staan, dan krijg je daar een vrolijke gedachte bij.

Blauw

Blauw straalt het gevoel van vertrouwen, betrouwbaarheid en rust uit. Bedrijven als Facebook en IBM maken gebruik van deze kleur om zo geloofwaardigheid en betrouwbaarheid bij klanten te winnen.

Geel

Geel wordt vaak geassocieerd met vrolijkheid en optimisme. Bedrijven als McDonald’s en Snapchat gebruiken geel om een gevoel van vreugde en vriendelijkheid over te brengen. Iedereen weet dat zijn of haar kind vrolijk wordt van een Happy Meal.

Groen

Groen wordt vaak geassocieerd met duurzaamheid. Ook staat deze kleur voor natuur, gezondheid en groei. Bedrijven als Whole Foods en Starbucks maken gebruik van deze kleur om hun milieuvriendelijke en gezonde imago te benadrukken.

Zwart

Zwart straat luxe en elegantie uit, maar kan ook kracht en autoriteit laten zien. Bedrijven zoals Chanel en Apple maken gebruik van zwart om een gevoel van prestige te maken.

Paars

De kleur paars zorgt vaak voor een gevoel van creativiteit. Het moet gevoelens van elegantie en verfijning oproepen bij klanten. Bedrijven zoals Cadbury en Yahoo hebben paars in hun branding gebruikt om zo deze gevoelens te benadrukken.

Consistentie kleuren

Het is bij het gebruik van kleuren heel belangrijk dat bedrijven deze consistent blijven gebruiken. Zo wordt een merk herkenbaar en vertrouwd en dit zal lijden naar een beter merkimago. Het is een goed idee voor bedrijven om gebruik te maken asset management marketing om zo consistent hun kleuren te gebruiken voor hun doelgroep. Bekijk hier meer over asset management marketing en leer hoe bedrijven beter gebruik kunnen maken van kleurenpsychologie. Ben je benieuwd welke invloed kleur nog meer heeft in de marketing? Lees dan ook onze blog over de invloed van kleur op merkloyaliteit.

Meer blogs lezen? Lees dan Kleur in je moderne tuin zelfs in de herfst en winter?